Marketing sadržaja engl. Content Marketing za sve tvrtke i/ili osobe kao strategija sadržaja se nameće kao natjecanje u davanju korisnih i edukativnih informacija. Pobjeđuje ona tvrtka i/ili osoba koja iznosi najkorisnije informacije s ciljem pomoći čitateljima.
Stalno to ponavljam studentima i polaznicima marketinških edukacijskih programa. Sadržaj edukativnog karaktera je temelj većine sadržajnih marketinških programa. Članci tipa “Kako uraditi nešto” su najbrojniji sadržaji većine blogova.
Cilj takvih sadržaja je educirati javnost za pronalaženje rješenja trenutnog problema koji je tema članka. I tu leži glavna razlika između tradicionalnog i suvremenog marketinga. Tradicionalni marketing je usmjeren isključivo prodaji proizvoda i/ili usluga, dok suvremeni marketing ima za cilj educirati korisnike o proizvodu i/ili usluzi, te ih uključiti u proces kreiranja kvalitetne digitalne prisutnosti uvažavajući njihove želje i potrebe.
Pri planiranju svoje online aktivnosti tvrtke moraju shvatiti, da ljudi dolaze na internet većinom, kako bi se educirali, zabavili ili družili, odnosno socijalizirali, a ne da bi im se prodavalo. Content marketingom tvrtke stvaraju lojalne kupce koji im vjeruju.
Svakako online prisutnost putem objave članaka tipa “Kako uraditi nešto” nije jedina strategija marketing sadržaja.
Neke tvrtke i/ili osobe objavljuju sadržaj putem novosti i trendova. Neke se fokusiraju na intervjue, a druge objavljuju nečija mišljenja. Ali većina strategija sadržaja, 76% prema godišnjoj anketi blogera provedene od strane Američke tvrtke Orbit Media, objavljuje članke s uputama tipa “Kako uraditi nešto” .

Problemi s blogom
Većina navedenog sadržaja se objavljuje na blogovima i prema nekom rasporedu.
Blogovi su izvorno osmišljeni kao platforme za pisanje dnevnika. Riječ blog dolazi od riječi “web” i “log”, a log je u osnovi zapis o tekućim aktivnostima. Dakle, sve se temelji na datumu.
Svaka nova objava ide na vrh objava u odnosu na prethodne. Slažu se jedna na drugu. Mogu biti raspoređene prema kategorijama ili s alatom za pretraživanje i filtrima. Ali uglavnom, to je velika gomila članaka.
Čak i dobro dizajnirani blogovi imaju problem s korisničkim iskustvom. Blogovi su sami po sebi neorganizirani. Blog je feed i treba ga hraniti, što nas dovodi do drugog problema.
Ako i nismo zabrinuti zbog činjenice da naš rad s blogovima nije organiziran, zabrinuti smo zbog kalendara. Imamo ciljeve objaviti X članaka mjesečno. Imamo rokove.
Dok ovo pišem, itekako sam svjestan da sam se obvezao na dvotjedni raspored i da mi se približava rok u petak.
Tako blog raste. Čak i ako marljivo ažuriramo stari sadržaj, čak i ako dodamo sjajne interne veze, to je još uvijek gomila koja neprestano raste.
Svaka marketinški ozbiljna tvrtka i/ili osoba zadaje sebi marketinške rokove i prati kalendar koje nas tjera da damo prednost rezultatima nad organizacijom. I tako, praznine u sadržaju ostaju nezapažene. Stariji kvalitetni članci su zaboravljeni. Teme su zanemarene. Propuštene veze. A sve zbog toga što ne postoji unaprijed određena točka na kojoj se odmaknemo sa strane i pogledamo bit našeg sadržaja.
Rješenje boljeg marketing sadržaja je u razvoju kurikuluma.
Strategija marketing sadržaja: razvoj kurikuluma kao rješenje
Sada kada smo utvrdili da najčešće objavljujemo članke s uputama, nebi trebalo biti teško sastaviti ih u objedinjujuću strukturu. Postajemo učitelji/nastavnici, a sadržaj je naš nastavni plan i program.
Bloger misli na čitatelja. Što oni žele? Učitelj misli na svog učenika. Što oni trebaju?
To je još jedan način razmišljanja o razvoju marketing sadržaja. Poput marketinga, cilj učitelja je promijeniti nečije mišljenje.

Donosimo 10 načina da promijenite svoju strategiju marketing sadržaja, od beskonačnog niza članaka s uputama prema organiziranijoj, cjelovitijoj, objedinjujućoj strukturi.
Prva tri načina zahtjevaju strategiju i planiranje:
- Napravite pregled svega što treba znati o ključnim temama
To je strašan intelektualni izazov. - Skicirajte popis svih vaših objava
Popis je kombinacija svega što ste ikada objavili, svake teme i formata. Kada vidite cijeli popis na jednom mjestu, možete ga usporediti sa svojim nacrtom, a zatim… - Počnite popunjavati praznine
Vjerojatno ste odmah primijetili praznine u svom sadržaju i važne teme o kojima nikada niste govorili. Blogirajte te praznine. Ako vaš tim ili vi niste kvalificirani za pisanje sadržaja o tim temama, pozovite gosta da piše umjesto vas. Upotrijebite oblik suradnje (intervjui, pregledi) i uključite stajališta vanjskih stručnjaka. Ako je tema obrađena, ali je članak zastario, vratite se i ažurirajte ga, ali nemojte mijenjati URL. To je loše za tehnički SEO.
Sljedeći načini ne zahtijevaju veliki napor ili radikalne promjene. To možete učiniti odmah.
- Napravite stranicu “Počni ovdje”
- Ovo je pregled najboljeg sadržaja na vašem blogu, organiziranog u kategorije. Obično je dostupan s odredišne stranice bloga.
- Uklonite datume iz svog blog predloška
Vjerojatno objavljujete evergreen sadržaj, ali u tom slučaju datum nije ključna informacija. Odmaknite dalje od razmišljanja o datumima i rokovima i usredotočite se na to kako se dio uklapa u cjelinu. - Dodajte gumb “dalje”
Pogledajte bilo koji članak. Koji je sljedeći dio koji će trebati čitateljima na edukacijskom putu? Postavite link na to.
Strategija sadržaja (velikog)
Sada ćemo ući u veliki sadržaj, a to su 10x napori sa 100x rezultatima.
- Kombinirajte slične članke u vodiče
Vodič odvodi vašeg čitatelja s hrpe bloga u dublji, strukturiraniji članak. - Kreirajte tečaj e-pošte
Vaš “newsletter” ionako nikad nije bio “vijest”. Promijenite poziv na akciju u obrazac za prijavu na e-mail listu da bi dobili uzastopni niz e-poruka, svaka s nekom lekcijom. (“marketing na kapaljku”) - Kreirajte online tečaj
To je veliki, ali isplativi posao. Natjerat će vas da se preispitate i reorganizirate. Kada završite s tim, vratit ćete ažurirani sadržaj u članke. Kvaliteta i struktura će se odmah poboljšati.
Učinite to za sebe ili za partnera. Napravili smo nekoliko online tečajeva koje možete naći u našoj ponudi.
- Objavite e-knjigu ili vodič
Još jedan veliki, nagrađivani posao koji će vas potaknuti na više razine kvalitete i strukture. Za ovo ćemo podijeliti kratku priču…
Primjer kurikuluma: Vodič za Internet marketing & brendiranje
Tijekom radnog iskustva nastavnika/predavača na fakultetima, visokim školama i centrima cjeloživotnog učenja metodološki sam se pripremao za nastavni sat.
Prema kurikulumu, odnosno nastavnom planu i programu nastavnog predmeta i kolegija pripremao sam cjelovitu i strukturiranu skriptu kao cjelinu i prezentacije za svaki nastavni sat.
Prvo za nastavni predmet/kolegij Marketing, a zatim za specijalizirani program usavršavanja za specijalistu digitalnog marketinga i digitalni marketing tečaj kojeg sam kreirao.
Krenuo sam slijediti vlastiti savjet i prilagodio sadržaj. Ovog puta ne s bloga, jer ga nisam ni imao, ali sadržaj koji sam koristio za pripremu svakog nastavnog sata. Sadržaj je strukturiran u cjeloviti vodič na temu Internet marketing & brendiranje za početnike koji tek ulaze u posao ili žele započeti raditi kao internet marketari. Evo kako je nizvedena strategija sadržaja:
- Napravljen je nacrt (koji bi postao cjelovit sadržaj)
- Tražio sam jednostavan sadržaj za početnike
- Napisao sadržaj koji je popunio praznine
- Prilagodio sadržaj s primjerima, slikama i uputama
- Tražio povratne informacije od početnika
- Besplatno dostavljam vodič putem Newslettera u PDF obliku
Možda vodič nije kurikulum, ali vodio sam se odobrenim kurikulumima verificiranih obrazovnih programa i dodatno razvijao sadržaj. Da, to je upravo ono što sam radio.
Razvio sam kurikulum programa usavršavanja za specijalistu digitalnog marketinga s mjerljivim ishodima učenja i odobrenog od nadležnog Ministarstva na nekoliko visoko školskih ustanova i centara za cjeloživotno učenje, kojeg sam i predavao.
Želja mi je iz vodiča razviti e-knjigu ili udžbenik za širu primjenu. Ovdje je slika označenog sadržaja vodiča.
